Henstand med indsendelse af årsrapporten og selvangivelsen for 2019

« Tilbage
Dato: 2. april 2020
Grundet spredningen af coronavirus, kan virksomheder komme i den situation, at de kan komme i klemme med at overholde indsendelsefrister til Erhvervsstyrelsen og Skattestyrelsen.
Der er derfor fremsat et lovforslag, hvor fristen for indsendelse af årsrapporten forlænges ekstraordinært for 2019. Det forventes vedtaget den 2. april 2020.
 
Skatteministeriet har tilsvarende i en pressemeddelse oplyst, at selvangivelsesfristen (oplysningsfristen) for indkomståret 2019 forlænges til den 1. september 2020, blandt andet fordi, som skatteministeren anfører at give revisorerne bedre mulighed for at hjælpe virksomhederne med at håndtere de akutte udfordringer, som krisen har udløst.
 

Årsrapporten for 2019
 

Indsendelsesfristen for årsrapporten forlænges med tre måneder fra den 31. maj til den 31. august 2020. Ifølge lovforslaget, så sker det med tilbagevirkende kraft fra den 1. marts 2020.
 
Det får betydning for virksomheder, hvor regnskabsåret udløb ultimo senest oktober 2019, som normalt skulle indsende årsrapporten senest den 31. marts 2020. De får også en udsættelse af fristen for indsendelse til den 31. august 2020.
 
Uagtet fristforlængelsen, er det vores anbefaling at få færdiggjort årsrapporten så hurtigt som muligt. Det er begrundet i, at banker og andre under krisen kan have behov for at kunne vurdere virksomhedens finansielle situation, bl.a. andet i forbindelse med långivning og forlængelse af kreditter, og i den forbindelse har ønske om at se den seneste årsrapport.
 

Indsendelse af selvangivelsen (oplysningsskemaet)
 

Skatteministeriet har oplyst, at selvangivelsesfristen (oplysningsfristen) for 2019 udskydes til den 1. september 2020.
 
Denne udskydelse af fristen har virkning for samtlige skatteydere, dvs:
 
  • Lønmodtagere, som har modtaget en årsopgørelse med frist den 1. maj 2020 til at gå ind og korrigere den.
  • Mindre selvstændige erhvervsdrivende, f.eks. dem som har en forældrekøbslejlighed
  • Andre selvstændig erhvervsdrivende, som skal udarbejdet en selvangivelse (oplysningsskema) med normal frist for indsendelse den 1. juli 2020
  • Personer, som har indkomst fra udlandet mv., som skal udarbejdet en selvangivelse (oplysningsskema) med normal frist for indsendelse den 1. juli 2020
  • Selskaber og andre juridiske personer, som f.eks. fonde, som skal aflevere en selvangivelse (oplysningsskema) med normal frist for indsendelse den 1. juli 2020. Det er også gældende, hvis selvangivelsen for indkomståret 2019 skulle være afleveret senest den 31. marts 2020.
     
Hvis en person får en restskat, er det vores anbefaling, at den indbetales hurtigst for at minimere rentetillægget på restskatten. Ved en indbetaling den 2. juli 2020 og senere er rentetillægget på 4,0%, svarende til rente på ca. 6% før skat for de fleste. Indtil den 1. juli skal der alene betales en dag-til-dag-rente på 2%, svarende til ca. 3% før skat for de fleste. 
 
Hvis selvangivelsen (oplysningsskemaet) ikke er indsendt, bør skatten beregnes inden den 2. juli 2020, eller korrigeres, hvis der allerede er udskrevet en årsopgørelse, som f.eks., når man har en forældrekøbslejlighed. Skattestyrelsen har ikke oplysning om de faktiske udgifter på lejligheden i 2019, men har opgjort resultatet på baggrund af tidligere års udgifter.
 
Muligvis skal der ske en tilbagebetaling af en overskydende skat, som først sker, når der er udarbejdet en årsopgørelse for 2019. 
 
Man skal altid kontrollere, om alle indtægter og fradrag er kommet med i årsopgørelsen.
Er der spørgsmål, så kontakt endelig Hartzberg+ på mail info@hartzbergplus.dk eller telefon 36 72 03 66.
Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
22. september 2021
Acontoskatten november 2021
Skal den nedsættes eller bortfalde, eller skal der foretages en frivillig indbetaling af acontoskat?
Læs indlæg
4. februar 2021
Orientering: Aktuelle skattemæssige forhold
Her læser du om aktuelle skattemæssige forhold for personer - heriblandt frivillig indbetaling af restskat, befordringsfradrag og andre fradrag »
Læs indlæg
5. januar 2021
Nyt beskatningsgrundlag for fri bil fra den 1. juli 2021
Regeringen og dens støttepartier har indgået en aftale om grøn omstilling af vejtransporten den 4. december 2020. Læs mere her »
Læs indlæg
Revision og regnskab
Skat og rådgivning
Om Hartzberg+
   
Hartzberg+ · Øster Allé 56, 1 · 2100 København Ø · Telefon: 36 72 03 66 · E-mail: info@hartzbergplus.dk · CVR: 40535349
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Hartzberg+ | Øster Allé 56, 1 | 2100 København Ø | Tlf.: 36720366 | info@hartzbergplus.dk